قيمة الزبون وأثرها في تحسين سمعة المنظمة ـــــ بحث تطبيقي في مديرية بلدية الحلة

 

Customer Value and its Impact on Improving the Organization’s Reputation – Applied Research in Hilla Municipality Directorate

أ.د سعدون حمود جثير الربيعاوي         

    Dr. Sadoon Hammoud Jatheer

College of Administration and Economics

كلية الإدارة والاقتصاد ـ جامعة بغداد       

   : Sadoon_1971n@yahoo.com

الباحث/ علي صباح محمد توفيق

    College of Administration and Economics University of Baghdad

      كلية الإدارة والاقتصاد ـــــ جامعة بغداد                                          

eng.civil.ali@gmail.com

 

الملخص

ظهرت الحاجة الملحة إلى معرفة أهمية قيمة الزبون في المنظمات الربحية أو غير الربحية كافة وتحديد مدى الإفادة منها في إدارة البيانات والمعلومات وكيفية إتخاذ التدابير اللازمة للحفاظ على الزبون واكتساب ولائه، ومن الإشكالات التي تتعرض لها المنظمات الخدمية ومنها مديرية بلدية الحلة في محافظة بابل  وتنطلق مشكلة البحث من تباين طبيعة الخدمات وتنوع متطلبات الايفاء بحاجات الزبون (المواطن) وصعوبة كسب رضاه، فضلاً عن التحديات التي تواجهها مديرية بلدية الحلة وخاصةً عند عدم تعاون الزبائن (المواطنين) مع موظفي البلدية في المحافظة على بيئة مدينة الحلة، ومن هنا جاءت أهمية البحث في مدى الإفادة من تأثير قيمة الزبون في تحسين سمعة المنظمة بوجه عام في المنظمات الخدمية وبوجه خاص في (مديرية بلدية الحلة)، كونها تؤدي إلى إعادة النظر في الحفاظ على الزبون عن طريق تقديم كل متطلباته وقياس مدى تأثير أبعاد قيمة الزبون في تحسين سمعة البلدية، لذا جرى إعداد مجموعة من الأسئلة المتعلقة بمتغيرات البحث والمتمثلة بفقرات الأستبيان البالغ عددها (40) فقرة موزعة على المواطنين  في مدينة الحلة حيث بلغ عددهم (80) مواطن حسب نتائج الاستبانات الصالحة للأساليب الإحصائية لبرنامج (SPSS) و(Excel) والأدوات الإحصائية (الوسط الحسابي، الإنحراف المعياري، والتباين، ومعامل الأرتباط البسيط، أختبارT، أختبار F، معامل التحديد R2).

توصل البحث إلى مجموعة من الإستنتاجات أهمها: أظهر البحث أن أبعاد قيمة الزبون المحور الأساسي لأي منظمة، إذ تسعى لتحقيق رضا الزبون والبحث عن العوامل المؤثرة في قيمة الزبون.

كما توصل البحث لمجموعة من التوصيات أهمها: تفعيل قسم إدارة علاقات الزبائن في مديرية بلدية الحلة لما له من أهمية في تحسين سمعة المنظمة وكذلك فوائده للزبائن.

الكلمات المفتاحية:(قيمة الزبون، سمعة المنظمة، الاحتفاظ بالزبون، رضا الزبون، صورة المنظمة، جودة الخدمات).

Abstract:

The urgent need to know the importance of the value of the customer in all profit or non-profit organizations and to determine the extent of their benefit in managing data and information and how to take the necessary measures to preserve the customer and gain his loyalty, and from the problems faced by service organizations, including the Directorate of the Municipality of Hilla in Babil Governorate, the problem of research begins From the variation in the nature of services, the diversity of the requirements to fulfill the needs of the customer (the citizen) and the difficulty of gaining his satisfaction, in addition to the challenges that the Hilla Municipality Directorate faces, especially when customers (citizens) do not cooperate with the municipality employees in preserving the environment of the city of Hilla, hence the importance of research into the extent of benefit One of the role of the customer’s value in improving the reputation of the organization in general in service organizations and in particular in (Hilla Municipality Directorate), as it leads to reconsidering the maintenance of the customer by presenting all his requirements and measuring the extent of the impact of the customer’s value dimensions in improving the reputation of the municipality. A group of questions related to the research variables represented in the questionnaire’s (40) paragraphs distributed to citizens in the city of Hilla, where their number reached (80) citizens according to the results of the questionnaires. The Case for Statistical Methods for the Program (SPSS) And(Excel) And statistical tools (arithmetic mean, standard deviation, variance, simple correlation coefficient, Test T, Test F, The coefficient of determination R 2).

The research reached a set of conclusions, the most important of which are: The research showed that customer value dimensions are the main focus of any organization, as it seeks to achieve customer satisfaction and searches for factors affecting customer value.

The research also reached a set of recommendations, the most important of which are: Activating the Customer Relationship Management Department in Hilla Municipality because of its importance in improving the reputation of the organization as well as its benefits to customers.

Key Words: (customer value, organization reputation, customer retention, customer satisfaction, organization image, service quality).

البحث كامل

شارك هذا المنشور